In een levensbedreigende situatie bel je direct 112. Niet levensbedreigend, wel spoed? Je kunt ons bereiken op 073 656 24 07. Buiten de openingstijden van onze praktijk staat de huisartsenpost voor je klaar, te bereiken op 088 876 5050.
Afspraak
Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van jouw contact (dat heet traige). Ze is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van jouw eventuele klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met jouw informatie om te gaan.
Wanneer de huisartsenpraktijk dicht is, kun je de huisartsen spoedpost bellen, maar let op: De huisartsen spoedpost bel je in de avonden, nachten, weekenden en tijdens feestdagen alleen wanneer je dringend medische zorg nodig hebt. Er is sprake van spoed. Is er geen sprake van spoed? Dan wacht je tot de volgende werkdag en bel je je eigen huisarts. Wil jij meer informatie over wanneer je de huisartsenpraktijk belt en wanneer je de huisartsen spoedpost belt? Klik dan op onderstaande link. Deze website is gemaakt door de huisartsenposten in Brabant.
Twijfel je of je naar de huisarts moet met jouw specifieke klacht? Op moetiknaardedokter.nl vind je meer informatie over jouw klacht en wanneer je contact op moet nemen met de huisarts.
Download de gratis app
Je vertelt de app wat jouw geslacht is, hoe oud je bent, waar je last van hebt en wat jouw klacht is. De app bepaalt aan de hand van jouw symptomen of én wanneer contact met de huisarts nodig is. Op die manier weet je wat je moet doen en voorkom je onnodig wachten bij de huisarts of huisartsenpost. Download hier voor Google Play of AppStore.
De MedGemak app is speciaal gemaakt voor je smartphone en biedt een aantal voordelen bovenop MijnGezondheid.net. Dit kun je met de MedGemak app:
- Veilig én snel inloggen
- Handige inneemwekker voor je medicijnen instellen
- Een foto of bijlage meesturen als je online een vraag stelt aan je huisarts
- Een afspraak inplannen bij je huisartsenpraktijk
Aan de slag met de MedGemak app
Stap 1: Nog geen MijnGezondheid.net account? Vraag hier je account aan
Stap 2: Download hier gratis de MedGemak app
Stap 3: Koppel de app aan jouw MijnGezondheid.net account
Stap 4: Voer in de MedGemak app jouw activatiecode en geboortedatum in en registreer je toestel. Jouw activatiecode vind je in MijnGezondheid.net.
Je kunt online een afspraak bij de assistente maken voor de volgende medische handelingen:
- Aanstippen van wratten
- Vitamine B12 injectie
- Oren uitspuiten
- Hechtingen verwijderen
- Injecties geven
- Bloeddruk meten
- Maken van een uitstrijkje
Maak hier online je afspraak.
Heb je een vraag voor je huisarts? Stel je vraag heel eenvoudig online via jouw portaal (e-consult). Je kunt ook eenvoudig foto’s of documenten meesturen. Dit gebeurt op een beveiligde manier. Je ontvangt op werkdagen binnen 48 uur antwoord.
Het kan voorkomen dat je klachten zodanig zijn dat je niet naar de praktijk kunt komen voor het spreekuur. Wij bezoeken dagelijks patiënten die fysiek niet in staat zijn om zelfstandig dan wel met begeleiding naar onze praktijk te komen. We willen je dringend vragen om bij het aanvragen van een huisbezoek kritisch te kijken of een huisbezoek echt nodig is. Een huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar de praktijk te komen.
Voor het aanvragen van een huisbezoek bel je in de ochtend naar 073 656 24 07. De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek nodig is. Heeft je huisbezoek spoed? Toets dan 1 in bij het menu als je de assistente belt.
Ja, als je 16 jaar of ouder bent maak je zelf de afspraak bij de huisartsenpraktijk. Als ouder mag je mee als jouw kind daar toestemming voor geeft. Jongeren vanaf 16 jaar beslissen zelfstandig en hebben een zelfstandig recht op informatie. Een uitslag wordt dan ook niet gedeeld met de ouder (zonder toestemming) en het dossier is uitsluitend inzichtelijk voor de jongere. Ook mogen jongeren van 16 jaar of ouder zelf beslissen over een eventuele behandeling.
Wil je een afspraak maken voor bijvoorbeeld je moeder, oom of een van je kinderen? Dat kan! Vermeld bij het maken van je afspraak goed om welke persoon het gaat. LET OP: gebruik voor het online afspraak maken wel het account van degene voor wie de afspraak bedoeld is. De accounts zijn gemakkelijk te koppelen in het portaal als je verantwoordelijk bent voor deze persoon. Zo ontstaat er geen verwarring en komen de gegevens in het goede dossier terecht.
Als je verhinderd bent kun je jouw afspraak in jouw portaal afzeggen. Doe dit zo snel mogelijk en uiterlijk 24 uur vóór de afspraak. Lukt dit niet? Bel dan met de assistente via 073 656 24 07.
Helaas gebeurt het nog regelmatig dat een patiënt niet voor een afspraak komt opdagen. Dat is niet alleen vervelend voor onze praktijk, maar ook voor een andere patiënt, die in de verloren tijd geholpen had kunnen worden. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, kunnen wij een bedrag voor een gemist consult in rekening brengen.
De drukte binnen onze huisartsenpraktijken neemt toe en om iedereen op kort termijn een plaats te kunnen bieden, hanteren wij een No-Show/ Niet verschenen beleid. Op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) hebben wij met ingang van 1 januari 2024 een ‘no-show’ (niet verschenen) regeling ingevoerd. Dit betekent dat als je niet verschijnt op jouw afspraak of deze te laat afzegt, je eenmalig schriftelijk of telefonisch een waarschuwing ontvangt. Wanneer er een tweede keer een afspraak wordt gemist, krijg je een factuur thuis gestuurd. Wij achten deze regeling noodzakelijk omdat wij merken dat er steeds vaker patiënten, zonder bericht, niet komen op hun afspraak. Hiermee gaat onnodig spreekuurtijd verloren en kunnen andere patiënten minder snel terecht, die dan graag jouw plek in de agenda hadden willen hebben.
Het no showtarief bedraagt:
- €15,- voor een enkel consult
- €30,- voor een dubbel consult
Dit geldt voor afspraken bij al onze medewerkers. Voor afspraken bij de praktijkondersteuners (POH- Somatiek en POH-GGZ) rekenen wij standaard een dubbel consult. Let op, deze rekening wordt niet door de zorgverzekeraar vergoed!
Kun je niet op jouw afspraak komen?
Wij begrijpen dat er soms redenen kunnen zijn, waardoor je niet kunt komen. Wij verzoeken je om jouw afspraak uiterlijk 1 werkdag van tevoren telefonisch af te zeggen, zodat wij een andere patiënt kunnen inplannen.
Wij rekenen op uw medewerking en danken voor jouw begrip.
Voor eenvoudige en korte vragen kun je gebruik maken van het telefonisch spreekuur. Hiervoor bel je bij voorkeur ’s ochtends tussen 08.00 en 10.00 uur met de assistente via 073 656 24 07. De huisarts belt je terug. Blijf telefonisch bereikbaar. Meestal kan de vraag ook online beantwoord worden. We adviseren om je vraag eenvoudig via jouw portaal te stellen en de huisarts zal deze zo snel mogelijk beantwoorden.
Een reguliere afspraak bij de huisarts duurt 10 minuten.
Heb je meerdere vragen of wil je een gesprek, dan kun je bij het maken van je afspraak een dubbele afspraak inplannen. Dit zijn 2 afspraken achter elkaar, zodat het een dubbel consult wordt. Twijfel je over hoeveel tijd je nodig hebt? Overleg dit dan telefonisch met de assistente via 073 656 24 07.
Of je nu een online afspraak hebt of naar de huisarts gaat, zorg dat je altijd voorbereidt bent zodat de huisarts je beter kan helpen. Handig is om het op te schrijven. Vertel kort en duidelijk wat je klacht is. Lees het voor je afspraak nog even door. Schiet je nog iets anders te binnen? Schrijf het erbij! Houd het bij de hand tijdens de afspraak en noteer de antwoorden van de huisarts. Zo kun je het later makkelijk teruglezen. Of bekijk vooraf jouw dossier in je portaal voor meer informatie.
Voor afspraken met de praktijkondersteuner maken we soms gebruik van vragenlijsten. Als de vragenlijsten gebruikt worden krijg je die vooraf aan de afspraak toegestuurd. Vul deze lijst vooraf in zodat dit tijdens het consult besproken kan worden.
Ja, dat is nodig. Als je urine, ontlasting of andere materialen zoals speeksel moet inleveren, krijg je een potje mee van je huisarts. Je kunt het materiaal tijdens openingstijden op afspraak inleveren.
Wratten zijn knobbeltjes die ruw en hard aanvoelen. Soms zien ze er een beetje bloemkoolachtig uit. Ze komen vooral voor op handen en voeten. Wratten worden veroorzaakt door een virus, het humaan papillomavirus. Wratten kunnen geen kwaad en hoeven alleen behandeld te worden als je er veel last van hebt. Wratten verdwijnen meestal vanzelf zonder littekens. Als je weinig last hebt van de wratten kun je het beste afwachten en niets doen. Heb je veel last van je wratten, zoals pijn of irritatie? Dan kun je een afspraak maken voor een behandeling via 073 656 24 07.
Moedervlekken ontstaan door een ophoping van een bruine kleurstof in de huid. Ze kunnen verschillende vormen en grootte aannemen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld vlak, hobbelig, rond of ovaal zijn. Moedervlekken kunnen geen kwaad en geven over het algemeen geen klachten.
In sommige gevallen kan er een afwijkende moedervlek ontstaan wat een voorteken kan zijn van huidkanker. Je neemt contact met ons op als:
- de moedervlek geen onafgebroken kleur of vorm heeft
- de moedervlek kleuren bevat als blauw, rood, wit of zwart
- de moedervlek 6 millimeter of groter is
- de moedervlek ineens veranderd van vorm, dikte, grote en kleur
- de moedervlek jeukt
- de moedervlek bloed
- er zweertjes of korstjes op je moedervlek komen
We geven als praktijk geen reizigers- of vaccinatieadvies. Wij adviseren om contact op te nemen met onderstaande instanties, zodra je een reis geboekt hebt. Ga je langdurig reizen, emigreren, werken of stagelopen? Neem dan zo vroeg mogelijk contact op. Ook als je op korte termijn, onverwacht of last minute op reis gaat heeft vaccineren nog zin!
GGD reisvaccinaties Travel Doctor Reisprik
Belangrijk: voor vaccinaties binnen Europa zoals Hepatitis A en DTP kun je soms via de apotheek verkrijgen. Informeer vooraf of de zorgverzekeraar het vergoedt. Voor vaccinaties buiten Europa kun je bij bovenstaand terecht.
Heb je een afspraak gepland, maar heb je vooraf nog een vraag over deze afspraak? Stel deze dan gerust aan de assistente via 073 656 24 07.
Als u urine op de praktijk aflevert, vragen wij u onderstaande vragenlijst in te vullen om u zo goed mogelijk te kunnen helpen. U kunt de vragenlijst samen met de urine meenemen naar de praktijk. Indien dit niet mogelijk is, kunt u de vragenlijst ter plekke op de praktijk invullen.
Opvangen en bewaren van de urine:
- Vang het middelste deel van de urinestraal op in een schoon potje en sluit dit goed af.
- Vang de urine het liefst op na minimaal 3 uur niet geplast te hebben of vang de ochtendurine op.
- Breng de urine binnen twee uur naar de praktijk.
- Kunt u het pas later brengen? Zet het potje dan in de koelkast en breng het binnen 24 uur.
Vragenlijst urineonderzoek